Skip to main content

భోక్త నియమాలు మరియు అతని అర్హతలు

For the sanctity of the bhoktha these are all the must. 1. He should be fairly healthy, married and a family man and with no physical handicappedness. 2. He should refrain from family life on the previous day. 3. He should have fasted the previous day. 4. He should be clean, neatly dressed and should have taken oil bath on the day. 5. He should partake only in one sraadha on a day. This is very important. 6. On the sraardha day too other than the food taken no meals should be taken in the night. 7. If not done the Veda Adyayanam fully, at least he must a be a person doing his daily Gayatri Japa. And above all, 8. He should not be from the same Gothra as that of Kartha. I think you agree if I state such a bhoktha has to be fully compensated with Dakshina and other forms . Bhoktha can partake maximum seven sraadhas in a month. The entire month bhoktha and his family has to survive on the dakshina. In general the Nakshatra for birth and thithi for death is taken. However, for the Lords, the thithi is given importance by many and the nakshatra is given importance by others. (Few for the festivity consider Pusyha/Rohini). In Srivaishnava, even a fraction of seconds of Sapthami is not to be there for Sri Krishna Jayanthi, even if Rohini slips out! The reason for this is as we live on this earth it is to be taken according to this planets rotational movements that falls in the Nakshatra. And for the Pithru’s it the Thithi is important because, as the Pithru locational calander is based on fifteen days Sukla/Krishna paksha is a day for them. As far the Lords, it is the one and same applicable as they too were born and departed souls in this earth! These are my assumptions and there is no syllable I can quote. May be I have not come across any such notations on this. I admit the fact, I am not able to say why srardha should not be conducted as per star. A srardha performed near any of the Sacred river-side known as Jeeva Nadhi is always has multiple benefits. And when it comes to Gaya, Kasi or Sethu known as Rameswaram, it has more value, as these places are mentioned as Punya-Kshetra, where the Lord Himself has set His foot. More so, in Gaya the Lord’s feet print (only in single) known, as Vishnu Padam is located, thus signifying the offering the Pindam directly to the Vishnu Padam. Thus Gaya srardham gets highest merits to add punya-bhalam to the coming generations in a flow. As stated earlier, being the important place where Sri Mahavishnu’s footprint known as Vishnu Padam is located, it was widely given much more importance in Srardha Niyama. Thus expecting the entire Sanadhana Dharma followers will be visiting once in their lifetime, the settlement of Brahmin communities was imminent. To help it’s followers, each Mutt or Sect has established it’s branches to facilitate the visitors of respective sect to do the ordained ritual; they made every available source to render its services to the needy. Here in Gaya, irrespective of your faith and membership of one’s sect, you can perform the srardha from any other mutt also, as the aim and intention is the same. Also, the mantra vidhi is all the same for every one! Another important thing-Every body who simply desire to go are not able to go to these places. Some obstructions in some way come in their way. Above all some destiny take us there…. And only the gifted one does perform the Srardha here, let what come the cost. The Gaya Srardha has no equations. It is the specialty of Vishnu Padam location, which counts much more benefits; one needs to do, perform the Theertha Srardha once in their lifetime. Above all, it is the gifted souls that reach their to perform the srardha – either in the belief of weeding off their sins, or to gain to punyabhalam; in most cases, the visitors sincerely and honestly perform it there, to relieve the souls and send them to their ultimate destinations, out of pure love, affection and care for the departed persons.

Comments

Popular posts from this blog

గృహ ప్రవేశం & హోమం, కళ్యాణం , సత్యనారాయణ పూజ సామగ్రి వివరాలు

పసుపు 200 గ్రాములు, కుంకుమ 50 గ్రాములు, శ్రీ గంధం 1 చిన్న డబ్బా,  బియ్యం 4  కిలోలు,   తమల పాకులు 100   ,  వక్కలు 35, పసుపు కొమ్ములు 21,  ఎండు కుడుక 2,  ఖర్జూరం  పాకెట్ 1 ,  టెంకాయలు 15  (ప్రతి దర్వాజకు ఒక టెంకాయ కొట్టాలి )   , తెల్లని  ,వస్త్రములు 2, (బంగారు అంచు ఉండాలి ),కనుములు 2,  అరటి పండ్లు 2 డజన్  అగర్ రబత్తి ,, సాంబ్రాణి పొడి, దారం బంతి 1,  ఆవు పంచితం, 100 ml  కర్పూరం పాకెట్  మామిడి కొమ్మ 1 నవగ్రహ పూజ, వాస్తు పూజ సామాను: - గోధుమ పిండి 1,250 గ్రాములు, కంది పప్పు 1250 గ్రాములు, పెసర పప్పు 1250 గ్రాములు, శనగ పప్పు 1250 గ్రాములు, తెల్లని బొబ్బర్లు 1250 గ్రాములు, తెల్లని నువ్వులు 1250 గ్రాములు, మినప్పప్పు 1250 గ్రాములు, ఉలవలు 1250 గ్రాములు, ఆవాలు 50 గ్రాములు., విస్టారి ఆకులు 10, దొప్పలు 8.   రాగి  కలశం చెంబులు 3, పాలు పొంగిచ్చటానికి  కొత్త ఇత్తడి గిన్నె 1,  దీపాలు 2 ఆవు నెయ్యితో , దీపం చెమ్మెలు నూనె దీపాలతో 2,  వత్తులు, అగ్గిపెట్టె 1, రూపాయి  బిళ్ళలు  25   పూలు ఒక  కిలో, పూల హారాలు  5  మూరలు ,  ఒకటి ,దేవుని ఫోటో   ఆచమనం పాత్ర రాచ గుమ్మడి కాయ 1, బూడిద గుమ్మడి కాయ 1,  గరిక కొంచెం 1 కట్

నెల మాసికం పూజ సామగ్రి వివరాలు (సంకల్ప విధానం )

నల్లని నువ్వులు 50 గ్రాములు,   రూపాయి బిళ్ళలు 5, రాగి చెంబు 1, స్వయం పాకం వస్తువులు : బియ్యం కిలో , కూరగాయలు 1/2 కిలో , మిరపకాయలు 1/4 కిలో,,ఆవు నెయ్యి పాకెట్ ౩,చిన్నవి , చింతపండు ౧/౨ కిలో , పెరుగు పాకెట్ ౩ పాక్కెట్లు చిన్నవి , పెసరపప్పు ౧/౨ కిలో,, దుంపలు, వగైరా . విస్టార్లు, బోజనం మరియు మంత్ర  దక్షిణ Rs 1,116/-

ప్రతి వారం శుక్రవారం అభిషేకం

 అభిషేకం పూజ సామగ్రి , ముందుగా గో పూజ తో ప్రారంభం. ఉదయం 6-15 ని// ఆవు పాలు,  పెరుగు,  తేనె, ఆవు నెయ్యి,  చక్కెర  కొబ్బరి బోండాం,  పసుపు 100 గ్రాములు  దోవతి సెల్లా , అంచు పెద్దగా ఉండాలి.  సాంబ్రాణి పౌడర్, పండ్లు, పూలు, కర్పూరం పాకెట్,  బ్రాహ్మణ ఆశీర్వచనం,